polito.it
Politecnico di Torino (logo)

Comparison of different scattering algorithms in the example of reverberat room and virtual concert hall

Louena Shtrepi

Comparison of different scattering algorithms in the example of reverberat room and virtual concert hall.

Rel. Arianna Astolfi, Monika Rychtáriková, Renzo Vitale, Livio Mazzarella. Politecnico di Torino, Corso di laurea specialistica in Architettura (Costruzione), 2011

Questa è la versione più aggiornata di questo documento.

Abstract:

Il coefficiente di scattering appartiene all'insieme dei parametri di input più importanti per le simulazioni di carattere acustico in room acoustics ovvero dell'acustica degli ambienti chiusi. Il suo effetto è per lo più pronunciato nei modelli 3D semplificati in cui la forma stessa della stanza non contribuisce alla diffusione generale del suono. Questo contributo si occupa di uno studio basato sul confronto di tre algoritmi di predizione acustica, della convalida di un modello di simulazione e della valutazione del suono diffuso tramite una stima oggettiva e soggettiva utilizzando come modello una sala da concerto virtuale.

In primo luogo, tre diversi algoritmi di simulazione, usati nei software ODEON, RAVEN e CATT-Acoustic, sono stati confrontati e successivamente è stata analizzata l'applicazione del coefficiente di scattering in ognuno di essi.

In seguito,esperimenti relativi alla convalida dei metodi di simulazione sono stati eseguiti in un caso studio con condizioni al contorno controllate, ossia la camera riverberante presso The Institute of Technical Acoustics (ITA), Aachen. Quattro diverse alternative sono state indagate: (1) una stanza riverberante 'vuota', (2) una stanza riverberante con una parete acusticamente assorbente, (3) una stanza riverberante con una parete acusticamente assorbente e una diffondente geometricamente costituita da aste verticali in legno e (4) una stanza riverberante con una parete acusticamente assorbente e una di tipo diffondente con una maglia composta da una griglia di aste orizzontali e verticali. I risultati delle simulazioni come i tempi di riverberazione e le risposte all'impulso monaurali vengono discussi e confrontati. Una corrispondenza molto buona è stata trovata tra le simulazione e le misure effettuate per il modello della camera riverberante 'vuota', tuttavia notevoli differenze sono state individuate per gli altri modelli.

L'ultima parte della ricerca riguarda la valutazione oggettiva e soggettiva del suono riflesso in modo diffuso nel caso di una sala da concerto virtuale. Sei diverse alternative sono state modellate e simulate. In ogni modello 6 differenti coefficienti di scattering sono stati applicati alle superfici interne del soffitto, delle pareti laterali e della parete posteriore. L'analisi è stata condotta confrontando i risultati dei parametri acustici oggettivi da un lato e da un'indagine sulla percezione soggettiva del suono diffuso tramite test d'ascolto, dall'altro.

Test di ascolto, con il metodo 3AFC, sono stati eseguiti con stimoli presentati ai soggetti tramite cuffie usando segnali auralizati in uno dei software, Odeon. I risultati hanno mostrato diversi valori di JND-s per i tre motivi riprodotti e le due posizioni analizzate, rispecchiando cosi

con coerenza il grado di difficoltà espresso dagli ascoltatori per ogni campione di segnali.

In conclusione, siccome lo scattering è fortemente correlato alle caratteristiche geometriche delle superfici e degli oggetti all'interno degli ambienti, sembra essere il parametro che influenza più di ogni altro l'interior design degli spazi dedicati a diverse performance acustiche. Questo lo fa diventare un elemento interessante per gli architetti e i designer, e un mezzo di collaborazione multidisciplinare relativo a soluzioni ottimali riguardanti sia acustica che gli aspetti visivi del design.

Relatori: Arianna Astolfi, Monika Rychtáriková, Renzo Vitale, Livio Mazzarella
Tipo di pubblicazione: A stampa
Soggetti: A Architettura > AF Edifici e attrezzature per il tempo libero, le attività sociali, lo sport
S Scienze e Scienze Applicate > SA Acustica
S Scienze e Scienze Applicate > SD Computer software
Corso di laurea: Corso di laurea specialistica in Architettura (Costruzione)
Classe di laurea: NON SPECIFICATO
Aziende collaboratrici: Politecnico di Milano - Dipartimento di Energia, Katholieke Universiteit Leuven - Belgium and Institut für Textiltechnik der RWTH Aachen University - Deutschland, Institut für Textiltechnik der RWTH Aachen University - Deutschland
URI: http://webthesis.biblio.polito.it/id/eprint/2258
Capitoli:

Abstract

1 Introduction

2 Sound reflection: scattering

2.1 Introduction

2.2 Lambert's Law

3 Measurement methods

3.1 Introduction

3.2 ISO Method: scattering coefficient

3.2.1 Some limitations of the ISO

3.2.2 Other Methods: scattering coefficient

3.3 AES Method: diffusion coefficient

3.4 Contrasting scattering coefficient with diffusion coefficient

4 Diffusion and scattering in concert halls

4.1 Introduction

4.2 Diffusion as a rating scale for concert halls

4.3 Diffusers: state of the art

5 Room acoustic computer simulation

5.1 Introduction

5.2 Hybrid models for room acoustics simulations

5.3 Odeon

5.3.1 Odeon: simulation method

5.3.2 Odeon: Scattering coefficient implementation

5.4 Catt-Acoustics

5.4.1 CATT-Acoustic: simulation method

5.4.2 CATT-Acoustic: Scattering coefficient implementation

5.5 Raven

5.5.1 Raven: simulation method

5.5.2 Raven: Scattering coefficient implementation

5.6 Comparison of the three tools

6 Software validation

6.1 Introduction

6.2 Model: ITA Reverberation Chamber

6.2.1 Geometry

6.2.2 Materials properties

6.2.3 Experiment set-up

6.3 Simulations

6.4 Results

7 Objective evaluation of scattering coefficient

7.1 Introduction

7.2 Objective acoustical parameters

7.3 Model: Virtual Concert Hall

7.3.1 Geometry

7.3.2 Materials properties

7.3.3 Experiment set-up

7.4 Simulations

7.5 Results

8 Subjective assessment of scattering coefficient

8.1 Listening tests: 3AFC method and psychometric function

8.2 Stimulus preparation

8.3 Experiment arrangement

8.4 Results

9 Conclusion

Bibliography

Licenses and use permission

Bibliografia:

[1] AES-4id-2001. AES information document for room acoustics and sound reinforcement systems - Characterization and measurement of surface scattering uniformity. J. Audio Eng. Soc.49,pp.l48-165,2001.

[2] M. Barron, The subjective effects offirst reflections in concert halls: The need for lateral reflections. J. Sound Vib. 15, pp. 475- 494, 1971.

[3] M. Barron, Using the standard on objective measuresfor concert audìtorìa, ISO 3382, to gire reliable results. Acoustic Science and Technology 26, pp. 162-169,2005.

[4] S. Bech and N. Zacharov , Perceptual audio evaluation- Theory, Method and Application. John Wiley & Sons Inc., GB, 2006.

[5] L. Beranek, Concert and opera halls: how they sound. Woodbury, Acoustical Society of America, NY, 1996.

[6] I. Bork, A Comparison of Room Simulation Software - The 2nd Round Robìn on Room Acoustical Computer Simulation, Acta Acoustica 86, pp. 943-956, 2000.

[7] CATT-Acoustic: www.catt.se

[8] C. L. Christensen, Odeon: Room Acustics Program, Version 10.1, User's manual, Industriai, Auditorium and Combined Editìons, Odeon A/S, Lyngby, Denmark, 2009.

[9] T. J. COX, W. J. DAVIES and Y. W. LAM , The sensitivity of listeners to early sound field changes in auditoria. Acustica 79, pp. 27-41, 1993.

[10] T. J. Cox and P. D'Antonio. Contrasting Surface Diffusìon and Scattering Coefflcients. 17th ICA, Rome, 2-7 September 200la.

[11] T. J. Cox and P. D'Antonio. A Standard Method for Assessing Diffusor Qualit. 17th ICA, Rome, 2-7 September 200lb.

[12] T. J. Cox, B-I. L. Dalenback, P. D'Antonio, J. J. Embrechts, J. Y. Jeon, E. Mommertz, and M. Vorländer, A tutorial on scattering and diffusìon coefficients for room acoustic surfaces, Acta Acustica 92, pp.1-15, 2006.

[13] B-I. L. Dalenback, M. Kleiner and P. Svensson, A macroscopic view of diffuse reflection. J. Audio Eng. Soc. 42, pp. 793-807, 1994.

[14] B-I. L. Dalenback, Room acoustic prediction based on a unified treatment of diffuse and specular reflection, J. Acoust. Soc. Am. 100, pp. 899-909, 1996.

[15] B-I. L. Dalenback, Catt-acoustic v.8.: Room Acoustics Prediction and Desktop Auralization User's Manual v.8, Gothenburg, Sweden, Aprii 2002.

[16] P. D'Antonio and T. J. Cox, Diffuser application in rooms. Applied Acoustics 60 (2), pp. 113-142, 2000.

[17] P. D'Antonio and T. J. Cox, Acoustic absorbers and diffusers theory, design and application. Spon Press, New York, 2004

[18] J. J. Embrechts, Determination of the Scattering Coefficient of Statistical Rough Surfaces. 17th ICA, Rome, 2-7 September 2001.

[19] EN ISO 12354: Building Acoustics estimation of acoustic performance of buildings from the performance of elements-Part 6: Sound absorption in enclosed spaces. International Organization of Standardization, (EN ISO 12354-6: 2003).

[20] A. Farina. A new methodfor measuring the scattering coefficient and the diffusion coefficient ofpanels, Acustica/Acta Acustica 86 (6), pp. 928-942 , 2000.

[21] M. H. A. Gomes, M. Vorländer and S. N. Y. Gerges. Investigations on the ISO measurement method for scattering coefficient in the reverberation room. 17th ICA, Rome, 2-7 September 2001

[22] C. H. Haan and F. R. Fricke, Statistical investigatìon of geometrical parameters far the acoustic design of auditoria. Applied Acoustic 35, pp.105-127, 1992.

[23] C. H. Haan and F. R. Fricke, An evaluation of the importance of surface diffusivity in concert halls. Applied Acoustic 51, pp. 53-69, 1997.

[24] R. Heinz, Binaural room simulation based on the image source model with addition of statistical methods to include the diffuse sound scattering of walls and to predici the reverberant tali. Applied Acoustic 38, 145-159, 1993.

[25] ISO 17497: Acoustics - Measurement of sound scattering properties of surfaces - Part 1: Measurement of the random-incidence scattering coefficient in a reverberation room.(ISO 17497-1 2004); Part2: Measurement of the directional diffusion in a free field (DIS 2007).

[26] ISO 354: Acoustics - Measurement of sound absorption in a reverberation room (ISO 354: 2003).

[27] ISO 3382: Acoustics- Measurement of room acoustic parameters- Parti: Performance spaces (ISO 3382-1:2009).

[28] J.Y. Jeon, L. Zhu, and K. Yoo, Mirai Concert Hall: "Ceramic Palace" far sound scattering. Proc. Internoise Jeju, 545, 2003.

[29] J.Y. Jeon, S.C. Lee and M. Vorländer, Development of scattering surfaces far concert halls, Applied Acoustic 65, pp. 341-355, 2004.

[30] J.Y. Jeon, J. K. Ryu, S. Sato, and Y.H. Kim, Subjective and objective evaluation of the scattered sound in a 1:10 scale model hall. Proc. Forum Acusticum 2005, Budapest, Hungary, 2005.

[31] Y. H. Kim, H. J. Yoo and J. Y. Jeon, Perception of scattered sounds in rectangular concert halls. Proc. International Symposium on Room Acoustics, ISRA 2010, Melbourne, Australia, 29-31 August 2010.

[32] Y. H. Kim, J. Y. Jeon, C. Rougier and I. Schmich, In-situ measurements of diffuse reflections from lateral walls in concert halls, Proc. of the Institute of Acoustics 33(2), 2011.

[33] H. Kuttruff, A simple iteration scheme for the computation of decay constants in enclosures with diffusely reflection boundaries. J. Acoust. Soc. Am. 98, pp. 288-293, 1995.

[34] H. Kuttruff, Room Acoustics, 4th Ed. Spon, New York, 2000.

[35] Y.W. Lam, The dependence of diffusion parameters in a room acoustics prediction model on auditorium sizes and shapes, J.Acoust.Soc.Am. 100(4), pp. 2193-2203, 1996.

[36] Y. W. Lam, A comparison of three diffuse reflectìon modeling methods used in room acoustics computer models, J. Acoust. Soc. Am. 100, pp. 2181-2192, 1996.

[37] M. Long, Architectural Acoustics, Elsevier Academic Press, 2006.

[38] E. Mommertz. Determination of scattering properties from the reflectìon directivity of architectural surfaces. Applied Acoustics 60, pp. 201-203, 2000.

[39] M. Muller-Trapet, R. Vitale and M. Vorländer, A Revised Scale-Model Reverberation Chamber for Measurements of Scattering Coefficients. J. Acoust. Soc. Am. 128(4), pp. 2465- 2465,2010.

[40] G.M. Naylor, ODEON - Another Hybrid Room Acoustical Model. Applied Acoustics 38, pp. 131-143, 1993.

[41] ODEON: www.odeon.dk

[42] S. Pelzer, D. Schròder and M. Vorländer. The number of necessary rays in simulations based on geometrical acoustics using the diffuse rain technique. Proc. of thè DAGA, Düsseldorf, Germany, 2011.

[43] S. Pelzer, M. Aretz and M. Vorländer. Quality assessment of room acoustic simulation tools by comparing binaural measurements and simulations in an optimized test scenario. Proc. Forum Austicum 2011, Aalborg, Denmark, 2011.

[44] Psignifit: http://www.bootstrap-software.org

[45] J. H. Rindel, Computer Simulation Techniques for Acoustical Design of Rooms, Acoustics Australia 23, pp. 81-86, 1995.

[46] J.H. Rindel, The use of computer modelìng in room acoustics. Journal of Vibroengineering, 3(4), pp. 219-224,2000.

[47] J.H. Rindel. Scattering in Room Acoustics and the Related Activities in ISO and AES. 17th ICA, Rome, 2-7 September 2001.

[48] J. H. Rindel and C. L. Christensen. Room acoustic simulation and auralization-How dose can we get to the real room? WESPAC 8, The 8th Western Pacific Acoustics Conference, Melbourne, 7-9 Aprii 2003.

[49] J. H. Rindel, ODEON and the scattering coefficient, ODEON Workshop, Mariehamn, Àland, Finland, June 2004.

[50] J.K. Ryu and J.Y. Jeon, Subjective and Objective Evaluations of a Scattered Sound Field in a Scale Model Opera House, J.Acoust.Soc.Am. 124(3), pp. 1538-1549,2008.

[51] RPG : www.rpginc. com

[52] T. Sakuma and Y. Kosaka. Comparison between scattering coefficients determined by specimen rotation and by directivity correlation. International Symposium on Room Acoustics: Design and Science (RADS), Awaji, Japan, 2004.

[53] M. R. Schroeder, Number Theory in Science and Communications, 2nd Ed. Springer, Berlin, Germany, 1986.

[54] D. Schroder, P. Dross, and M. Vorlander. A fast reverberation estimator for virtual environments. Proc. of the 3Oth AES International Conference, Saariselka, Finland, 2007.

[55] D. Schroder, Physically based real-time auralization of Interactive virtual environments. PhD thesis, RWTH Aachen University, 2011.

[56] S. Strom, The influence of diffusing elements on the sound distribution in large halls. In ELAB Report: Acoustical design of rooms at the Acoustics Research Centre, Trondheim, pp. 18-24, 1987.

[57] Takenaka Corporation: http://www.takenaka.co.jp/takenakae/

[58] R. Torres, M. Kleiner and B.-I. Dalenbäck, Audibility of 'Diffusion' in Room Acoustics Auralization: An Initial Investigation, Acta Acustica 86(6), pp. 917-925, 2000.

[59] R. Vitale, M. Vorlander and J. A. G. Alcàzar, Perception of scattering coefficient in auralized concert halls, J. Acoust. Soc. Am. 129, pp.2502, 2011.

[60] R. Vitale and M. Vorlander, Investigation of the just noticeable difference of scattering coefficient in auralized concert halls. J. Acoust. Soc. Am. 129, pp. 2502, 2011.

[61] M. Vorlander, Simulation of the transient and steady-state sound propagation in rooms using a new combined ray-tracing/image-source algorithm. J. Acoust. Soc. Am. 86, pp. 172-178, 1989.[62] M. Vorlander, International round robin on room acoustical computer simulations. Proc. 15th ICA, Trondheim, Norway, pp. 689-692, 1995.

[63] M. Vorlander and E. Mommertz. Definition and measurement of random-incidence scattering coefficients. Applied Acoustics 60, pp. 187-199, 2000.

[64] M. Vorlander, Auralization: Fundamentals of Acoustics, Modelling, Simulation, Algorithms and Acoustic Virtual Reality. lst Ed. Springer, Berlin, Germany, 2007.

[65] F. A. Wichmann and N. J. Hill, The psychometric function: I. Fitting, sampling and goodness-of-fit. Perception and Psychophysics 63(8), pp. 1293-1313, 2001a.

[66] F. A. Wichmann and N. J. Hill, The psychometric function: Il Bootstrap-based confidence intervals and sampling. Perception and Psychophysics 63(8), pp. 1314-1329, 200 lb.

[67] I. B. Witew, G. K. Behler and M. Vorlander, About just noticeable differences far aspects of spatial impressions in concert halls. Acoust. Sci. & Tech. 26 (2), pp. 185-191, 2005.

Licenses and use permission

[1] Odeon 10.1, Unlimited education/research version, Laboratorium Bouwfysica K.L. Leuven, BE. [2] CATT-Acoustic v 8.0, Unlimited education/research version, Laboratorium Bouwfysica K.L. Leuven, BE. [3] Raven: Room acoustic simulation software developed at the Institute of Technical Acoustics at RWTH Aachen University. [4] ITA-toolbox: Data acquisition and post processing has been realized by using the ITA-Toolbox for MATLAB developed at the Institute of Technical Acoustics at RWTH Aachen University. [5] Psignifit toolbox 2.5.6: Statistical data processing has been realized by using the free software Psignifit toolbox for MATLAB developed by Jeremy Hill 1999-2005.

Modifica (riservato agli operatori) Modifica (riservato agli operatori)