
Davide Aimar
Comparative Study of Customer Segmentation Strategies Based on Business Analytics.
Rel. Eliana Pastor. Politecnico di Torino, Corso di laurea magistrale in Ingegneria Gestionale, 2025
|
PDF (Tesi_di_laurea)
- Tesi
Licenza: Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract: |
The study examines customer segmentation through two frameworks: Recency, Frequency, Monetary (RFM) and Customer Lifetime Value (CLV). It evaluates five clustering algorithms (K-Means, Hierarchical Clustering, DBSCAN, Gaussian Mixture Models, and Fuzzy C-Means) on a UK E-Commerce data. Using internal metrics like Silhouette Score and Calinski–Harabasz Index, the study highlights the strengths and limitations of each algorithm, offering insights on aligning segmentation methods with specific business objectives. |
---|---|
Relatori: | Eliana Pastor |
Anno accademico: | 2024/25 |
Tipo di pubblicazione: | Elettronica |
Numero di pagine: | 96 |
Soggetti: | |
Corso di laurea: | Corso di laurea magistrale in Ingegneria Gestionale |
Classe di laurea: | Nuovo ordinamento > Laurea magistrale > LM-31 - INGEGNERIA GESTIONALE |
Ente in cotutela: | UNIVERSIDAD POLITECNICA DE CATALUNYA - ESEIAAT TERRASSA (SPAGNA) |
Aziende collaboratrici: | Universitat Politecnica de Catalunya |
URI: | http://webthesis.biblio.polito.it/id/eprint/35683 |
![]() |
Modifica (riservato agli operatori) |